Better Business World Wide

e-handelsundersökningen

Uppdaterad

Better Business har genomfört en undersökningen bland de 25 största svenska webbhandelsföretagen. (mat och prenumerationer undantagna). Företagen säljer varor inom Elektronik, Heminredning, IT/Media, Kläder, Kroppsvård och Diverse. Inköpen genomfördes av Better Business mystery shoppers som representerade privatpersoner. I alla företag genomfördes fyra inköp och tre returer under 2013.

80% av kunderna fick bekräftelse på inköpet inom 30 sekunder.
38% av kunderna tyckte inte att leveranstiden framgick tydligt för den inköpta varan.
Endast 14% fick ett konkret merförsäljningsförslag på sidan och endast i 20% av fallen angav företaget något säljargument till merförsäljningsförslaget.


Retur

22% av företagen bekräftade returen inom 4 dagar men hel 74% av kunderna fick bekräftelse på returen först efter 7 dagar eller inte alls. De flesta kunder fick pengar tillbaka efter retur av varan, 72% av kunderna fick tillbaka såväl pengarna för varan och frakten. 17% fick inte tillbaka pengarna för frakten och 11% fick inte tillbaka pengar för faktureringsavgiften.Några av våra kunder fick 50 kronors avdrag på produkterna fast de returnerades med vändande post helt oanvända.

Vill du veta hur e-handeln fungerar i ditt företag ur kundperspektiv, kontakta oss så berättar vi mera om hur vi kan mäta det.

Välkommen att kontakta lina.scholin@betterbusienss.se